El FOOVE reflexiona sobre el futur del paisatge de l’olivera i la cultura de l’oli de Catalunya des de les Borges Blanques
01/10/2025
El vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida, Jordi Verdú, ha inaugurat la taula sobre oleoturisme, i ha destacat l’oli com a pilar fonamental de la marca ‘Gust de Lleida’
El diputat i vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida, Jordi Verdú, ha participat aquest dimecres en la segona edició del Fòrum de l’Oli d’Oliva Verge Extra de Catalunya (FOOVE), celebrat al Pavelló de l’Oli de les Borges Blanques. El fòrum és un espai de reflexió i debat sobre el present i el futur de la cultura de l’oli, i enguany ha posat l’accent en els paisatges de l’olivera com a construcció cultural, ecològica, econòmica i social. A la jornada també hi ha assistit el diputat Fermí Massot.
Verdú ha estat l’encarregat d’obrir la taula rodona dedicada al ‘Paisatge Viscut’, centrada en l’oleoturisme i en les experiències vinculades a l’oli com a eina de dinamització i arrelament al territori. A la sessió, experts en turisme i cultura com el consultor David Esteller, el subdirector general de Desenvolupament Turístic Territorial de la Generalitat, Xavier Font, l’editor i exdirector de la revista Descobrir Catalunya, Joan Morales, i la presidenta de la Carretera del Vi, Natàlia Puig, han reflexionat sobre com promoure relats que donin valor a la cultura de l’oli, a través de tastos, rutes interpretatives, experiències de collita o projectes d’adopció d’oliveres.
En la seva intervenció, Verdú ha destacat que “l’oli d’oliva verge extra és molt més que un producte: és identitat i és memòria. Darrere de cada gota hi ha segles de diàleg entre la terra i les famílies que l’han treballada. Parlar d’oli és parlar de sostenibilitat, de sobirania alimentària i de la capacitat d’arrelar població al territori.” El diputat del Patronat de Promoció Econòmica ha remarcat, a més, que l’oli és un dels punts forts de la marca ‘Gust de Lleida’, concebuda per posar en valor els productes agroalimentaris del territori.
El fòrum ha reunit quatre grans espais de debat. La primera taula, sobre ‘Identitat i Memòria’, ha posat en relleu l’oli com a patrimoni cultural i col·lectiu, amb les aportacions de figures vinculades a l’olivicultura, la literatura i la defensa del patrimoni. La segona, dedicada a la ‘Governança del paisatge’, ha tractat les eines de planificació i gestió necessàries per preservar i desenvolupar els oliverars de manera integral. La tercera, el ‘Paisatge Viscut’, ha abordat les oportunitats que ofereix l’oleoturisme, i la quarta, centrada en els ‘Agroecosistemes en transició’, ha destacat el paper clau de l’oliverar davant l’emergència climàtica, especialment en relació amb la biodiversitat i la prevenció d’incendis.
La jornada ha començat amb la benvinguda institucional de Joan Gòdia, director general d’Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia de la Generalitat, i clourà a les set del vespre amb les conclusions a càrrec de Josep Farran, alcalde de les Borges Blanques.
Fotos: Ajuntament de les Borges Blanques
Les Borges Blanques, 1 d’octubre de 2025