Joan Talarn defineix el Torró d’Agramunt com “un magnífic ambaixador de la marca Gust de Lleida”
04/10/2025
El president de la Diputació de Lleida ha participat a la presentació del panell de tast propi del Consell Regulador de la Indicació Geogràfica Protegida ‘Torró d’Agramunt’, una eina que “reforça la qualitat i l’autenticitat d’un producte que ens identifica com a territori”
El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha participat aquest dissabte a la presentació del panell de tast propi del Consell Regulador de la Indicació Geogràfica Protegida ‘Torró d’Agramunt’, un acte durant el qual ha definit aquest producte com “un magnífic ambaixador de la marca Gust de Lleida”.
L’acte s’ha iniciat a la Xocolateria Jolonch d’Agramunt, on s’ha dut a terme una visita al panell de tast, ubicat a la segona planta de l’edifici. A continuació, el secretari del Consell Regulador de la IGP ‘Torró d’Agramunt’, i la tècnica de la IGP, Sònia Solé, han presentat l’acte, durant el qual han intervingut l’alcaldessa d’Agramunt, Sílvia Fernàndez, i Joan Talarn.
El president de la Diputació ha començat dient que la inauguració del primer panell de tast del Torró d’Agramunt de la IGP suposa un pas endavant que “reforça la qualitat i l’autenticitat d’un producte que ens identifica com a territori”. Un producte, el torró, que “és el símbol d’Agramunt i un element inseparable de la comarca de l’Urgell”, perquè “forma part del nostre patrimoni cultural i gastronòmic, i ens projecta arreu com a terra d’ofici, d’esforç i de tradició”.
Talarn ha continuat recordant que, més enllà d’un instrument tècnic, el panell de tast és la garantia que el Torró d’Agramunt continuarà mantenint la seva essència i els valors que l’han fet únic, perquè els tastadors que en formaran part vetllaran perquè totes les seves característiques “es preservin amb els més alts estàndards de qualitat”.
El president ha afegit que el Torró d’Agramunt “és un magnífic ambaixador de la marca Gust de Lleida” que impulsa la Diputació i que uneix i dona visibilitat als productes que neixen de la nostra terra, i ho és perquè el torró “ens explica com a poble i ens dona nom i prestigi més enllà de les nostres fronteres”, a la vegada que és un motor econòmic i social per al conjunt de la comarca i de les Terres de Lleida. Per tot plegat, Talarn ha conclòs que, amb la inauguració del panell de tast, “consolidem una identitat, reforcem una marca i fem més fort el vincle entre producte i territori”.
Posteriorment, s’ha efectuat una simulació d’una sessió d’entrenament d’anàlisi d’atributs sensorials i de tast del Torró d’Agramunt per part de tots els assistents amb explicació del panell de tast de la IGP a càrrec de Roser Romero del Castillo, professora jubilada de la UPC (creadora del panel el 2015), i de Marina Solé, dietista-nutricionista i directora del panel de tast de la IGP. L’acte ha acabat amb una degustació de torró d’Agramunt i un brindis amb cava.
Cal remarcar que el panell de tast és un grup de tastadors formats que analitzen sensorialment un producte. En el cas del panell del Torró d’Agramunt, impulsat pel Consell Regulador de la IPG, estarà format per una directora i comptarà amb un mínim de 10 tastadors que durant cada temporada hauran d’efectuar de 5 a 8 sessions per tal d’avaluar les qualitats organolèptiques del torró.